Alla inlägg under december 2007

Av Maria Engström - 28 december 2007 14:24

Nej, jag har inte varit på rea om ni trodde det utifrån överskriften.

Jag hatar att trängas i affärer vid mellandagsrean - det är som att vara konserverad i en trång konservburk, bara för att sedan stå och köa framför kassan i köer som avancerar ca. en halv meter framåt i timmen.

Nej, det finns definitivt trevligare saker att ägna sig åt.

Något modelejon är jag ju definitivt inte heller, jag trivs bäst i mina urtvättade mjukisbyxor och min gamla nötta huvsweatar. Är bara ett gissel när man ska ut bland andra människor och måste tränga sig in i jeansen och en något nyare & fräschare tröja än den jag har hemma för att se något så när anständig ut.

Skulle jag få bestämma skulle ´mysbyxor med tillhörande överdel vara högst upp på modet - år efter år.....


Idag har man ur huse varit på harjakt - utan byte, för någon harstek blir det inte idag.

Affe höll igång en hare - men nedfälld blev den inte.

Kolla bilden ovan - ingen ska säga att inte en Beagle kan koppla av efter en dag i jaktskogen!

Våra kan då det........


Nu ska jag och Elin göra middag - blir en kyckling gratäng med mycket bearnaisesås och gröna ärtor, mums så gott....


Ha det gott allihopa...................

Av Maria Engström - 27 december 2007 09:13

Ja, så var det vardag......igen........

Får hålla till godo med att det bara är 2 dagar till helg igen.

Nu hade jag kunnat tänka mig 10 röda dagar på raken - minst!

Har varit ljuvligt med så många röda dagar - man känner att man verkligen kan koppla av och njuta av ledigheten.

Eller - JAG har inga problem som helst att vara ledig - Hasse däremot klättrar en hel del kring väggarna, kan inte förstå att han inte ägnat sin karriär till begsklättring............


Vi har ägnat ledigheten åt precis det man ska: latat oss framför tv:n, somnat nån stund på soffan under dagen, ägnat sig åt Perra och åt hundarna.

Hasse har inga problem att sova i alla fall - man hinner bara köra igång filmen så snarkar han högt.

Fast han säger att han inte sover - han vilar ju bara, och tycker oftast att filmen var den bästa vi sett på länge ( fast vi vet att han inte sett mycket av den - han har ju sovit.... )

Ätit, ätit och ätit har vi åxå - det hör ju till julen ( fast jag verkar ju ha jul året om i det fallet )

Men det är ju nyår snart.

Och då ska jag ju som vanligt avlägga alla dom där Nyårs-löftena som jag lik aldrig kan hålla - så mitt nyårslöfte i år blir att bli nyttigare.

Inte så att jag ska leva på gurka och tomater  resten av 2008- apatisk är jag  INTE.

Men - istället för att vräka i mig HELA påsen med godis så ska jag åtminstone begränsa mig till halva. Till exempel........


Har blivit många turer med dragselarna på hundarna.

För Bosse har det gått hur bra som helst att vänja sig vid både selen och att springa framför sparken/kälken.

Han är hur duktig som helst!!

Han och Affe är väl duktigast - sen hänger dom andra på.

Igår var Hasse och Micke iväg med alla hundarna. Micke hade 2 stycken framför sig på skidorna och Hasse dom andra framför kälken. Utom Disa som vi inte har i dragselen - hon får springa lös istället.

Hennes höfter ska ju först röntgas och ser det bra ut så tränas hon in i selen snare i vår.

Men hundarna älskar det - när selarna plockas fram blir dom alldeles tokiga.

Och - det är ljuvligt att se hur musklerna växer fram på hela högen fast vi är mitt i vintern.

Själv behöver jag åxå bli av med lite "överflödigt" och få lite muskler på dom ställena istället. Så jag försöker åxå hänga med - men helst INTE på skidor. Jag hatar skidor - men det är för att jag helt enkelt inte klarar av dom.

Jag har övat och övat - tar långa, riktigt smidiga steg med skidorna och skjuter samtidigt smidigt och snyggt iväg med stavarna. En gång, två gånger, tre gånger......och står fortfarande kvar på samma jäkla ställe.

Kan inte begripa hur dom andra så snyggt glider iväg för varje stavtag dom tar medans jag bara står kvar på exakt samma ställe hela tiden.

Nej, ska skidorna på så ska det vara med förarbälte runt midjan, lina och en hund framför.

Sen ska det heslt vara RAKT hela tiden. Helst inga uppförsbackar, och DEFINITIVT inga branta nedförsbackar.

Jag kan nämligen inte svänga - inte när det går fort. Och det gör det när man åker nerför.

Att sätta sig ner och försöka bromsa är heller inge ide - man får bara ont i stjärten och det går lika fort i alla fall.

Ja, ja, man är väl ett hopplöst fall - antar jag.....


Nedan bild på min bästa julklapp - en söt liten råtta som Perra gjort.

Visst är den söt???????

Och - en bild på några av vovvarna in action. Är Bosse, Onni, Jenna och Affe.


Ha det gott så länge







Av Maria Engström - 25 december 2007 00:12

Ja, han finns.......tomten alltså.

Det är sant, det har jag och Perra kommit fram till ikväll.

För vem skulle annars ha lagt alla julpaketen under våran gran????

Tja.....vi har då ingen bättre förklaring än att det är han som slängt dit dom när han glidit förbi ovanför vårat hus i sin nyvaxade släde och sina julfina renar.

Perra hade då i alla fall varit jättesnäll i år, det framgick av alla dom paket han fick.

Jag hade tydligen också varit jättesnäll, jag fick också flera paket. Det bästa jag fick var en underbar liten mus som Perra gjort i skolan.

Kommer bild på den i morgon!!


Vi har då njutit; av ledighet, god mat och Perras lycka över allt roligt paketen innehållit!!


Sen har vi ju så klart ätit, ätit och ätit......inte konstigt man knappt orkar böja sig ner för att få på sig skorna......kan inte begripa att det plötsligt blev en utdragen, tröttsam kamp som gjorde mig sjöblöt i svett - men visst fasiken satt dom där stadigt på fötterna till slut.

Undrar om det blir ananas och mandariner ett par dagar efter denna helg för att på något sätt försöka återställa magomfånget så man slipper mer i dom nyinköpta jeansen igen....annars kan jag ju alltid skylla på att dom krympte i första tvätten......

Men det skulle kännas för pinsamt om jag måste be Hasse ta på mig skorna - så det får väl bli lite extra motion istället.....


En lång, lång promenad med hundarna blev det ikväll medans Inga-Lisa var kvar med Perra.

Kan säga att dom var trötta - hundarna alltså ( åsså lilla jag med, för den delen ) - Hasse tog allihopa med sig i dragselar direkt på morgonen och var borta i 2,5 timme - sen blev det nästan 2 timmars prommis ikväll.....sen blev det så klart grisöron till allihopa innan dom somande riktigt gott.......


I morrn ska vi försöka ta lite foton på hundarna i dragselar, tyvärr är det inget roligt dagsljus att fota i nu, men vi får göra ett tappert försök....


Nej, nu ska jag gå se om jag inte får tryckt ner lite till skinka, och kanske en köttbulla innan vi intar sängläge.


God fortsättning på julhelgen!!!!


Av Maria Engström - 7 december 2007 23:41

Tja, man blir bara inte klok på detta väder.........först snöar det som sjutton, nu regnar det......

Mig gör det ingenting alls, det trycker ihop snön så det blir bara mindre av den varan. Förutom på våra gångar utanför huset. Det har nämligen rasat från alla tak - så Hasse har det han gör i morgon, den stackaren.

Hundarna får då ordentlig motion, det är tungt att springa i snön som bara blir som en vägg och inte alls plogar undan som den annars gör.

Under helgen skall vi ta på selarna - bara lite övning inför kommande dragturer.

Nu bor ju Turbo i Öjebyn med Micke & Elin. Det var ju han som "höll igång" hela spannet och lyssnade åt vilket håll det skulle bära iväg.

Det blir väl Onni som får ta hans plats då inte Turbo & gänget är hemma å' hälsar på.

Hon är en otrolig draghund och älskar det. Nackdelen är att det går fort, väääääldigt fort, när hon drar iväg. Alldeles för fort - för matte i alla fall.

Att stå på skidor efter henne vägrar jag göra. Jag klarar ju inte ens en nedförsbacke på 2 meter, så ni kan ju tänka er första gången hon satte iväg med mig.......jag trodde jag deltog i en stuntfilm, det gick förfärligt fort, jag skrek och viftade för allt vad jag var värd, men hon sprang bara på..... Till slut så svängde spåret av åt vänster. det gjorde Onni åxå. Men inte jag......

Nej, matte, hon paxar alltid Potter om det är dragtur med skidor. Det går sakta, väldigt sakta, men stadigt med måååånga vilopauser efter vägen.......Potter han får inte magsår av stress, inte.......Hasse och övriga hundar brukar hinna varva mig och Potter minst ett varv om vi åker efter det upplysta skidspåret. Men vadå, man skall väl njuta av naturen, inte av farten.....


 a, jag har gjort framsteg, kan jag säga.....

Svärmor gjorde dom ju tidigare än mig - utan henne skulle inte dom snygga, röda julgardinerna vara på plats i vårat kök. Tack Inga-Lisa!!!

Men jag har faktiskt fått upp julgrejor. Lite i alla fall. Till Perras stora, stora glädje.

Han har hoppat i feber hela veckan - så det har blivit en del nattvak för mig. Klockan har ringt varannan timme under nattetid för att kolla att det lilla knottet inte får feberkramper. Men även om febern legat väldigt högt har det varit lugnt, skönt för honom!!

Han svarar lyckligtvis mycket bra på feberdämpande - så dom stunderna febern legat nere har han fått springa ut med porslinstomtar, div. julpynt och adventsstakar. Nu återstår bara att klä granen och införskaffa några stora pumlor som Perra bestämt vi ska ha i dörröppningarna.

Ja, granen......vi har faktiskt lagt ett vad i hushållet.

Vem hinner först: Bosse eller Disa???????

Antingen hinner Disa först med att rensa granen på allt som hänger i höjd för henne att kunna plocka.

Hon är nämligen expert. En liten klåfingrig tjuv som kommer åt det mesta hon inte ska ha. Hon är dyr i drift, den lilla spindelfröken......en mobiltelefon, några fjärrkontroller, sulinlägg från skor i massor, toalettborstar, pennor och lite dylikt har råkat ligga i hennes väg.

M.a.o så är dessa saker förverkade och oanvändbara,precis enligt hennes planer....men kanske inte alltid enligt våra......

Har inte hittat hennes anteckningsbok ännu, men jag är alldeles säker på att hon har en sådan undanstoppad någonstans, där antecknar hon sina "trofee'r" ordentligt.

Sen tar hon fram dom då och då, läser dom och mår gott över sina lyckade bravader, det är därför hon har ett litet hånleende i ena mungipan; " ha,ha, där åkte mattes nya mobil, nu kan hon inte surra så vi får maten 2 timmar senare än tänkt....."

Jo. jag ser minsann vad hon tänker. Dom ögonen och vecken hon har i pannan mellan ögonen, det säger allt.....


Eller - så kommer Bosse att komma apporterande med hela granen då han blir glad.

Han älskar att apportera, det finns inget bättre sätt att visa lycka på. Helst apporterar han hela människor. Så granen, det blir inga problem alls...... det kommer att se lika enkelt ut som när Onni eller Jenna hittat en 10 centimeters pinne; lätt som en plätt!!!

Svårigheten är väl att få den mellan grinden från tv-rummet till köket. Men - allting går, bara viljan finns!! Så säger då alltid Hasse.


Nu vänta ett varmt bad - nu har vi ju sett IDOL och min favorit vann. Hipp Hurra, Marie Picasso!!!!!


Ha det!!

Ovido - Quiz & Flashcards