Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

Inget roligt med städning....

Av Maria Engström - 17 oktober 2007 09:37

Usch, vilken tråkig morgon.

Nej, inte bara för att jag är så morgontrött och morgonstel.

Utan för att jag ser att jag behöver städa.

Ärligt talat, så har jag ju sett det länge, men det är inte klokt så många bra ursäkter jag kan hitta på för mig själv, för att slippa.

Och - jag har aldrig funnit något lustbetonat eller njutbar med att städa.

Jag har för längesedan fört in städningen i  kategorin "mindre viktigt"

Det är bara ett elakt måste - tänk bara hur mycket tid som går åt till att damma, dammsuga, plocka i och ur diskmaskin och tvättmaskin etz.

Tid som jag hade kunnat använda till något mycket roligare.


Men - nu är det ju bara så, att det måste ju göras. Ibland i alla fall.

Det finns inte längre några argument för att skjuta upp det ytterligare en dag. Och man får försöka leva efter: det blir inte roligare än vad man gör det.


Städningskaffet, t.ex Det är väl roligt. Aldrig är väl kaffe så gott som efter att man slagits med dammsugaren i en halvtimme. När man sjöblöt i svett äntligen hunnit slåss med det där tunga, stora åbäket genom hela huset och ser att det faktiskt blev skillnad, enorm skillnad t.o.m, då känner man sig faktiskt ganska nöjd och tycker man gjort sig förtjänt av en god, kopp kaffe.

Sen blir det ju ett räjält gympapass. Både nyttigt och roligt. Tänk bara hur mycket gymnastik ett städpass ger för hela kroppen.

Böja, sträcka, vrida och hela köret! Här gäller det att ha lämpliga redskap till dom olika momenten - sopborste, mopp, trasa och diverse.

Inte ens på Gympa-mixen blir man så svettig och slut, som efter ett städpass.

Sen kommer stretchingen, alltså upphängningen av tvätten.

Vem vet inte hur slut man är efter att ha slagits med påslakan, lakan och badhanddukar innan dom hänger där på en förhoppningsvis snygg rad uppe på klädsträcket.

Och hur många gånger man kvidit när man förtvivlat sträckt sig för att få tvätten över linan. ( ja, vi har våra under taket i tvättstugan )

Nybäddad säng fick man ju liksom " på köpet" - och det är väl också roligt.

Och också en form av gympa.

Här ska man ju dessutom försöka vara väldigt smidig för att klara av att se till att 2 st. Beglar inte ligger inpackade i påslakanet tillsammans med täcket när man är färdig.

Så samtidigt som man försökt vara väldigt smidig så har man ju vilt fäktat med armarna för att i ett tappert försök hinna få in kudden i örngottet före Beaglen. Inte lätt, ska jag säga. Ingen förstår om man inte ägt en Beagle.

Dom älskar att krypa in i - våra i alla fall.

Och, ja, dom ligger i sängen. Är huuur bra som helst, jag behöver inte ens värma vetekudden, det funkar lika bra med en varm, go' Beagle!


Sen när man är färdig, så ser ju allt så otroligt fint ut. Och det är ju åckså roligt!!


Ja, tänk så många "roligt" jag fick med, varför klaga. Man har väl kallats för häxa någon gång, och som sådan borde man väll gilla kvastar......

Så det är bara att se sanningen i vitögat.

Fram med hela köret och sätt igång.

Kanske jag hinner få färdigt idag.......om jag inte har sån tur så telefonen ringer hela tiden.

Man kan ju inte vara otrevlig, så man måste ju ta sig tid att pratat med människor som ringer, och då är jag ju tvungen att pausa i städninge, eller hur??


Nu kör jag hårt.


Nedan några bilder från helgen som varit:

1.Pottersonen Frans ( som är på besök då hans matte & husse är i Turkiet ) och Bosse har blivit mycket goda vänner

2. Foto under skogspromenaden, från vänster: Turbo, Frans, Lee, Onni & Potter

3.Sötaa Turbo

4.Elin med Turbo & Frans


Ha det gott!!





 
 
Ingen bild

Gerd Harrieth

19 oktober 2007 18:00

Hei Maria. Ja jag är helt enig med dig, ja hatar också att städa, mycket roligare och gå promenad i skogen eller träna hund. Här har vi även snickare som gör iordning vårat kök, måler och tapetserar, så här är kaos över allt. Och tyvärr så måste man ju städ ibland också. Vad kul att ni har Bosse, han är ju så vacker. Lika vacker som sin syster *skrattar*. Önskar er alla en trevlig helg. Kram från oss i Värmland

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Engström - 26 januari 2009 07:47

Usch - måndagsmorgon - igen. Önskar helgerna var 15 dagar långa - minst. Är skönt med långa sovmorgnar och att sen få strutta runt halva dagen i morgonrock. Rasmus är ju vaken länge på kvällarna, sover bättre på nätterna, och efter morgonvällingen vi...

Av Maria Engström - 23 januari 2009 07:45

Fick en massa bilder i inboxen av Maria.S från Rasmus dop. TUSEN TACK Maria!!!!!! Ska uppdatera med bilderna på hemsidan och några till här i bloggen så fort ork och lust finns, nu är den spårlöst borta. Så jag kan ju passa på att efterlysa den: har ...

Av Maria Engström - 13 januari 2009 23:29

Tja, blir bara några rader ikväll - måste bara försöka komma mig i säng. Har blivit alldeles för sena kvällar.   Nu börjar det bli ljusare - guuuud så härligt. Jag är så less på snön, vintern och mörkret. Hittade en bild från i höstas som jag lägger ...

Av Maria Engström - 8 januari 2009 07:46

Usch - varför kunde inte dygnet ha mer timmar ibland...... Dagarna bara rinner iväg, man stiger upp, sen är det dags att gå sova.....och däremellan hann jag bara hälften av vad jag tänkt.   Igår var jag på läkarbesök på lasarettet - halva dagen rann ...

Av Maria Engström - 5 januari 2009 00:09

Tja, var meningen jag skulle uppdatera med lite foton, mest då på hemsidan - men det får vänta till i morgon. Hamnade framför TV:n istället - kändes alldeles för kallt att smyga ut i nästa hus för att uppdatera och lägga över foton till datorn - har ...

Ovido - Quiz & Flashcards