Alla inlägg den 21 september 2007

Av Maria Engström - 21 september 2007 21:50

Ja, så var det badning av hundar, eller hund - igen.

Badade ju en hop "gula" för inte så längesedan då dom rullat sig i något som inte alls bidrog till att lukta något vidare gott inomhus.

Eller - det gick överhuvudtaget inte att ha dom inomhus förrän man sanerat dom med några flaskor välparfymerat schampo.

Och - det gick ju ganska smärtfritt - 4 hundar på en dag.

Inga problem. Förutom en rygg som pajade i två dagar efteråt - men sånt får man ta.

Men som sagt, det var ju Goldens....


Idag har jag, eller i alla fall försökt bada Beagle.

Disa och Affe busade på baksidan, och sviiiiisch, så kanade den söta, lilla Disa i 100 knyck genom en stor hög med.....just det; med hundbajs.....och plötsligt var hon inte alls lika söt längre.....inte för tillfäller i alla fall.

Suck, suck, här gick det banne mig inte att försöka med vare sig blöt trasa eller baby våtservetter, det var bara att ställa i ordning schampo och handdukar.

Jag vill ju knappast ha en Beagle, hur söt den än må vara, som sällskap i tv-soffan om den är full i hundbajs.....

Men tänk, att en ynka 13 kg liten hund kan vara värre att bada än 4 stycken 30-35 kg:s golden.....

Visserligen har vi gott om utrymme i duschrummet i källaren, men jag lovar; nästa gång ska jag fundera på att hyra in mig i tvätthallen på OKQ8....eller så kommer jag att leja in några människor till, för det behövs många armar och händer för att både hålla en Beagle kvar i dusckaret, samtidigt som man ska försöka både schamponera in den och duscka av den.

Fråga mig, jag vet.

Hon springer konstant i duschen - om hon har benen i luften eller i karet verkar inte spela henne någon roll, dom går som trumpinnar hela tiden.

Ena stunden har man henne i karet, andra bakom ryggen, tredje i högra hörnet, fjärde förhoppningsvis i karet igen.....och så fortsätter hon.

Skall man lyckas med bedriften att hålla henne kvar ensam i karet så krävs det minst 17 par väl förankrade koppel - och så många äger jag inte, tyvärr....

När jag kommit till en väl inschamponerad hund höll jag på att ge upp och ringa till Polia.

Men jag kunde ju omöjligt avsluta med en hund full i skum - så med mina sista ansträngningar så fick jag sköljt ur all schampo till slut.

Ja, ja, det blev en ren Beagle, och en totalt utmattad matte.

Och - en jättelycklig Beagle - för trots hennes överaktivitet i duschen så verkar den rackaren älska att bada. Eller så älskar hon att jäklas med mig....

Tyckte hon såg ut att ha ett litet snett, elakt leende i ena mungipan.....


I alla fall så känns det väldigt tyst i huset.

Elin har nästan alla hundarna i Öjebyn; hemma är bara Onni, Affe och Disa.

Vilket gör att man hinner med låååånga, sköna promenader då man ta alla tre samtidigt fast man är ensam.

Och - himmel vad man skämmer bort dom som är hemma.

Men det är en annan historia.


Jag som sovit några timmar på eftermiddagen ska nu göra en brasa i kaminen och inta en bra bok.


Den jag läste sist: Äcklig - av Constance Briscoe är en sann berättelse om en mors grymhet. En bok som verkligen inte passerar, man blir mycket berörd av den.


nedan en bild av Disa, tagen i våras - visst är hon gooooooo???


Ha det gott alla


/Maria





Ovido - Quiz & Flashcards